';

OM RYGERFJORD

RYGERFJORDS HISTORIA
Nytt-kollage
M/S RYGERFJORD

M/S Rygerfjord Hotel & Hostel består av tre båtar som ligger för ankar vid Söder Mälarstrand i Stockholm, några minuters minuters promenad från såväl Gamla Stans historiska gränder som Södermalms trendiga barer.

Ombord hos oss får du bo i trivsamma hytter med utsikt över staden och/eller vattnet. Vi har 90 hytter av varierande storlek och kategori, med eget eller delat badrum.

De flesta av rummen är bäst anpassade för två personer.

På en av båtarna finns även ett gemensamt kök som du gärna får använda.

Vid incheck kan du passa på att köpa till vår populära, skandinaviska frukostbuffet. Vill du äta eller dricka någonting ombord, är du välkommen till vår restaurang och bar, med utsikt över den glittrande Riddarfjärden och Stockholms vackra Stadshus. Här serveras klassiska båträtter och svenska specialiteter.

Fint väder…? Kom då till The Port Deck, vår soliga terrass på toppdäck och slå dig ner i en av våra livbåtar, medan du njuter av den strålande utsikten och någonting läskande i glaset!

Har du frågor eller funderingar kring boende, mat & dryck, tveka inte att kontakta oss! Vår personal finns här för dig!

HISTORIA

M/S RYGERFJORD byggdes 1950 vid Mjellem & Karlsens varv i Bergen, Norge som bygge nummer 70. Fartyget kontrakterades ursprungligen i november 1948 av det norska rederiet Hardanger Sunnhordlandske D/S i Nordnes till en kostnad av NOK 2 057 000. Vid sjösättningen den 22 september döptes hon till KVINNHERAD av Evy Greve. Nybygget fick en problematisk start då det maskinella inte fungerade som det skulle och provturen kunde inte ske förrän den 11 maj 1950. Hon övertogs av beställarna och gjorde två presentationsturer, en från Bergen till Siemfoss den 13 maj och en till Tysnes och Kvinnherad den 14 maj. Hennes trafik blev sedan mellan Bergen-Rosendal och Bergen-Sunndal. Dessvärre drogs hon med ständiga maskinproblem – inte mindre än åtta stycken på ett år – och togs slutligen in på varv där man kunde lokalisera och avhjälpa felen.

1952 flyttades hon till leden Bergen-Odda och 1953 gick hon mellan Narvik-Lödingen-Svolvär.1956 fick hon radar och såldes året därpå för 2 miljoner NOK till Ofotens D/S i Narvik då exportlicens till finska köpare ej godkänts. Hon fick nu namnet TRANÖY.1958 togs hon till Kaarbös Mekaniska Verkstad i Harstad för klassning och blev nu också delvis ombyggd med sidoportar och akter däckshus. Tonnaget ommättes nu också från 498 brt till 526 brt.1961 byttes hennes Crossleymaskin ut mot en Wichmann och hon gjorde nu 12 knop.

1966 såldes Tranöy till A/S Brandbåtarna i Sykkelven och sattes in i trafik från Narvik under namnet Brand VII. Året därpå stationerades hon i Ålesund och byggdes om med nya hytter. Tonnaget blev 544 brt. Under vintern 1970/71 skedde en ombyggnad, då akter båtdäck byggdes in. Hon ommättes till 601 brt och klassades för 100 passagerare mot tidigare 365. 1984 såldes fartyget till Aanen Nilsen Shipping A/S i Kopervik och två år senare totalrenoverades hon.1988 Blev L Rödne & Söner A/S i Kopervik ägare till fartyget och den 26 januari döptes hon om till RYGERFJORD.Stor dramatik fick fartyget och dess passagerare uppleva under natten till den 27 juli 1989 då man var på resa från Bergen till Nordkap med 70 passagerare. Klockan 01.32 gick fartyget plötsligt på grund på position 61´35´N, 05´E.

Besättningen och passagerare kunde räddas iland, men befälhavaren avled av en hjärtattack. RYGERFJORD kunde dras loss med obetydliga skador. 1991 togs fartyget ur trafik. Hon låg stationerad som missionsfartyg i bland annat Randaberg och Bergen.

RYGERFJORD lade till vid kajen på Söder Mälarstrand klockan 6 på midsommaraftons morgon den 23 juni 1995. Givetvis gick hon för egen maskin från Norge till Stockholm.